fbpx

Digital Strategy

De grootste misverstanden over maatwerk

Je bent op zoek naar nieuwe software en nu duizelt het je. Wat is die eerste stap richting een goede keuze?

Zelfs als je helder voor ogen hebt wat je van de tool verwacht. Geen wonder, want de mogelijkheden vliegen je om de oren. Waar begin je?

Standaard of maatwerk?

Een van de belangrijkste keuzes die je hebt is die voor standaard software of voor maatwerk. Kies je voor een standaardoplossing, dan maak je gebruik van een bestaand pakket. Ook kun je speciaal voor jouw bedrijf software laten bouwen. Op basis van de vraag waar jij tegenaan loopt, compleet op maat.

Beide opties hebben hun eigen specifieke voor- en nadelen. Ondanks de sterke opmars van maatwerk, merken we dat – ongeacht de branche – nog vaak de voorkeur uitgaat naar standaard software. Eigenlijk altijd gebaseerd op dezelfde argumenten. En dat zijn niet altijd de juiste.

Om ervoor te zorgen dat jij goed geïnformeerd de juiste afweging kunt maken voor jouw bedrijf, lopen we de belangrijkste misverstanden in dit artikel met je langs.

Maatwerk is duur(der)

Bij een standaardpakket betaal je vaak in de vorm van een gebruikerslicentie. Die licenties zijn niet altijd goedkoper en bevatten regelmatig features waar je eigenlijk geen gebruik van maakt. Zonde van je geld dus. Of je betaalt een bedrag per gebruiker. Op zich een eerlijk, transparant model. Maar stel, je groeit en neemt nieuw personeel – lees: gebruikers – aan… Dan stijgen je kosten! Laat je software op maat bouwen, dan kom je minder voor verrassingen te staan. Je betaalt de oplossing en deze is en blijft van jou, ongeacht je aantal gebruikers. Doordat je alleen bouwt wat je nodig hebt, betaal je nooit te veel.


Maatwerk kost meer tijd

Wij kunnen je zo een waslijst aan voorbeelden noemen waarbij
software op maat onze klanten tijd juist bespaard heeft. Maatwerk
kun je namelijk aanpassen aan je bestaande processen. Je hoeft dus
niet ineens vanalles anders te gaan doen, of processen tijdelijk stil te
leggen om te optimaliseren. Ook hoeft het echt geen maanden of jaren
te duren voordat de software opgeleverd wordt. Zelfs niet als het een
complexer project is. Afhankelijk van het project zou je bijvoorbeeld kunnen
afspreken dat de nieuwe software in delen wordt opgeleverd. Maatwerkaanbieders
denken hierin graag met je mee.

Maatwerk bevat meer fouten

Natuurlijk, als maatwerkpartij kun je vaak niet op tegen de gigantische test- en kwaliteitsteams van de grote jongens. Standaardoplossingen zijn dus in de regel door en door getest op bugs en schoonheidsfouten. Maar dat zij méér testen, betekent niet per se dat zij ook béter testen. Zij testen de software bijvoorbeeld niet specifiek op jouw bedrijf. Zij testen niet precies op die punten die voor jou van cruciaal belang zijn. In een ontwikkeltraject op maat komen deze punten wel naar boven en worden razendsnel verholpen.

Support voor maatwerk is een drama

Dit is misschien nog wel het grootste misverstand van allemaal. Support is namelijk niet alleen in veel gevallen goedkoper, maar ook nog eens vele malen beter. Je betaalt namelijk geen standaard periodiek bedrag, maar alleen als je daadwerkelijk vragen of wensen hebt.

Bovendien ben je niet nummer zoveel in de wachtrij als je belt. Je krijgt gewoon meteen iemand aan de lijn, en ook nog eens met verstand van zaken.

Ontwikkelen op maat is risicovol

Wat als je in zee gaat met de verkeerde partij? Dat er niet wordt geleverd waar je voor betaald hebt? Bij een standaardoplossing weet je in elk geval zeker dat deze aan bepaalde kwaliteitsstandaarden voldoet. Klopt, moeten we hier toegeven. Er zijn helaas ook bureaus met mooiere verhalen dan resultaten. Laat je hierdoor echter niet weerhouden. Wees wel scherp op een aantal punten. Ervaring bijvoorbeeld. Hebben deze partijen ook echt voldoende kennis van hun vak, of misschien ook wel van de branche waarin jij werkzaam bent? Werken ze met hoogstaande techniek? Zijn hun klanten tevreden? Maar het belangrijkste advies op dit punt: neem je tijd. Maak altijd persoonlijk kennis, misschien zelfs meerdere keren, om te onderzoeken of de klik en het vertrouwen er is. Kom jij voor je gevoel echt op de eerste plaats en kun je al je vragen en zorgen kwijt?

Welke keuze je straks ook maakt, neem software op maat in elk geval mee in je overweging. Kun jij in elk geval later nooit zeggen: had ik dit toen maar geweten.

Werk slimmer, niet harder

Heb je zelf een website die frisser kan, of een applicatie die soepeler of veelzijdiger mag in gebruik? Snappen wij. je krijgt ons advies er gratis bij.

Vragen, suggesties of toevoegingen? Wij horen het graag van je!

Neem contact op

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!