Een klant daagde ons uit om zijn website in te schrijven voor de Speed Race en stelde daar budget voor ter beschikking. Een uitdaging die we met beide handen aangrepen. En… het resultaat mag er zijn!

Ready, set ...

Nog voor de zomer van 2019 was de kick-off van de Speed Race op het Nederlandse hoofdkantoor van Google in Amsterdam. Een interactieve, internationale bijeenkomst waar 85 teams aan deelnamen.

Doel van de wedstrijd? Binnen 2 maanden de website van onze klant zo goed mogelijk te optimaliseren qua snelheid voor desktop en mobiel. De winnaars waren bepaald door de developers die de grootste snelheidswinst op hun website wisten te maken. Dus niet de snelste website won, maar die met de beste optimalisatie.

Go!

Daar zaten we dan, tussen teams van bedrijven als Nike, Footlocker en Wehkamp. Grote namen, met een groot aantal uren aan development-power en bijbehorende budgetten. Voor deze partijen is het enorm belangrijk om een supersnelle website te hebben door hun concurrerende positie in de markt. Onze klant bevond zich iets meer in een nichemarkt, had minder last van concurrentie en minder budget. We waren een underdog, we moesten dit slim spelen.

Waarom doet Google dit?

Waarom is snelheid belangrijk? En waarom doet Google zo’n moeite om websites sneller te krijgen? Het antwoord:

 

“Jullie zijn hier op uitnodiging van jullie klanten die veel geld aan Google Adwords spenderen. Op het moment dat het SEA model werkt voor de klant…” (Lees: kosten wegen op tegen de baten). “…wordt er meer geld aan Adwords gespendeerd. Snelheid is van invloed op de conversies en dus is het ook in Google’s belang dat websites zo snel mogelijk werken”.

 

Dit is inmiddels wetenschappelijk bewezen, hoewel Google deze informatie al lang al tot haar beschikking had, natuurlijk.

Stap 1: De nulmeting

Google hield de website van onze klant voor de race al twee weken in de gaten en we hadden zelf een nulmeting draaien (via Lighthouse Performance Score). Daarnaast kregen we inzicht in de vele grafieken van mede-kandidaten, waarbij we niet wisten wie wie was, omdat we allemaal onder een pseudoniem werkten.

 

Onze performance-score was in het begin erg laag ten opzichte van de andere websites. Lichtpuntje: de website van onze klant was nog niet in ons beheer. Juist daar lag voor ons een mooie kans.

Stap 2: Migratie website naar Kobalt

De hosting van de website van onze klant stond op een standaard AWS-server met genoeg resources tot haar beschikking, hoewel bleek dat de server diverse applicaties met een iets verouderde webserver draaide. Het optimaliseren van dergelijke webserver is een gevaarlijke klus omdat er ook tig andere websites en webapplicaties live op draaien en je de continuïteit van deze systemen niet wilt onderbreken.

 

Daarom kozen we ervoor om de website van onze klant over te zetten naar onze eigen Kobalt hosting-omgeving, gewoon hier in Nederland, onder het Nederlands recht; een routine-klus voor ons. De Lighthouse Performance Score steeg direct. Dat komt doordat we onze hosting-omgeving hebben geoptimaliseerd op snelheid en het gebruik van WordPress.

Stap 3: Website up-to-date brengen

Zoals gezegd, onze hosting draait op de meest moderne software en is daarom sneller dan andere standaard hosting-omgevingen. Maar als je server up-to-date is, moet ook je website 100% up-to-date zijn. En laat dat nou net de policy zijn voor alle WordPress websites die we onderhouden. Al onze WordPress websites worden elke week geüpdatet naar de meest nieuwe versie. Dit is ook de enige manier om in sync te blijven. Stap 3 bestond dus uit het up-to-date brengen van de website. Ook hier steeg de Lighthouse Performance Score door. Lekker bezig!

Stap 4: Optimaliseren

Tot nu toe waren de stappen redelijk eenvoudig en redelijk standaard voor websites die we in onderhoud nemen. Nu kwam het werkelijk optimaliseren van de website – waarvan we niet zelf de code hadden ontwikkelt. We hebben in een paar uur tijd ook de nodige acties uitgevoerd. Voor desktop, maar ook vooral op mobiel viel vielen punten te scoren. We hebben de afbeeldingen geoptimaliseerd, caching verbeterd en het inladen van Javascript en andere elementen geoptimaliseerd. Een van onze specialiteiten, door onze ervaring met onze eigen hosting-omgeving, WordPress en moderne frontend-technieken van onze diverse collega’s.

Ben jij een developer?

Investeer dan een paar uur van je tijd om meer te weten van de meest moderne technieken zoals het optimaliseren van snelheid voor desktop en mobiel, AMP of de PWA-mogelijkheden.

 

Kickoff event (speed optimization)
Recording | Deck

 

Speed webinar 
Recording | Deck

 

PWA webinar
Recording | Deck

 

AMP webinar
Recording | Deck

Stap 5: Meten, doorpakken, herhalen

Nu blijven we natuurlijk de website up-to-date houden. Ook optimaliseringen blijven we voorstellen aan onze klant.

Reinier, Rachel en Huub bij Google op kantoor

Voor onze prestatie ontvingen we mooie woorden van Google

Great work making it to the end of the Speed Race with an impressive speed uplift! It was a really close call for 1st place and we really enjoyed your enthusiasm throughout the race. Know that this is a huge accomplishment amongst the 85 teams across Northern Europe — congrats team Kobalt!

Onze conclusie

Enorm leerzaam voor ons team, en een mooi kijkje in de keuken van Google. Ons hosting-platform heeft zich bewezen. Met een relatief klein aantal uren kun je enorme progressie boeken. Het is een no-brainer om dit toe te passen met elke kilobyte en 100 milliseconden die je kunt optimaliseren. Maar…

 

De eerste slagen gaan snel, daarna gaat het relatief meer tijd kosten voor elke kilobyte of 10 milliseconden die je kunt optimaliseren. Compenseren dan de gemaakte uren nog ten opzichte van de gemaakte snelheidswinst?

Het eerlijke antwoord

Dit een spel van grote getallen. Heb je meer dan duizend bezoekers per maand en 5% of meer conversies? Dan kun je ook meer kosten maken. Echter, met minder bezoekers en conversies is er een omslagpunt. Na dit omslagpunt is het lastig te bepalen of je meer winst behaald uit de conversies die je haalt ten opzichte van de kosten die je maakt.

 

Maar niet getreurd, ook hier heeft Google een oplossing voor ontwikkelt (voer test uit, dan naar tools) waarbij je met wat basis informatie een berekening terug krijgt met de mogelijke winst in USD die je behaald per tiende van een seconde dat je een website sneller maakt. De uitkomsten die voorgerekend worden liegen er niet om.

Advies van Kobalt

Laat door een technische partij zoals Kobalt een advies geven over de winst die te behalen is en de tijd die er bij komt kijken. Door onze ervaringen in het verleden kunnen wij een goede inschatting van de uren maken ten opzichte van de opbrengsten van hogere conversies. Neem contact met ons op en we kunnen je direct telefonisch al een redelijke inschatting geven.

 

Ben je nog bezig met het testen van je snelheid met Google Pagespeed? Dan is wel tijd om te switchen naar Lighthouse.

 

Ook geïnspireerd geraakt door de snelheid van het internet? Onlangs kwam er een film uit over het grote 1 milliseconde verschil van een internet verbinding, ons nerd-hart ging er sneller door kloppen: The Hummingbird Project.

 

Berry de Witte van Wehkamp heeft een technisch artikel geschreven over zijn Google Speed Race ervaring, a good read.

Scene uit The Hummingbird Project