fbpx

Digital Strategy, Team

Website in een Week: de voorbereiding

Wauw, een Website in een Week. Met dit concept ontwikkelt Kobalt jouw website op basis van een bestaand thema tegen een voordelig tarief. Een goede voorbereiding, een bootcampdag en support daarna.

Een voordelig tarief, een bestaand thema: een website in een week

Kobalt is erg enthousiast over Website in een Week. En onze klanten ook! We schakelen snel, werken efficiënt en lanceren vlot. Aan het begin van de week zetten we samen in één dag jouw website in elkaar: de Bootcamp. De rest van de week gebruiken we om de openstaande punten van de Bootcamp te verwerken. Aan het eind van de week lanceren we de website. Het is handig als je je een klein beetje voorbereidt op de Bootcampdag.

Hoe je dat doet? Lees het in deze blog.

Bootcampen

Op de Bootcampdag zetten we je website op. Kobalt regelt alle technische zaken, zoals hosting en domein, we installeren WordPress en plug-ins en zetten alles klaar om aan de slag te gaan. Ondertussen gaan we met jou in gesprek over wat je met je website wilt bereiken en welke pagina’s wij voor je moeten aanmaken. Vaak hebben de websites die binnen het Bootcampconcept passen een informatief of algemeen karakter. Denk aan de site van een vereniging of stichting, of aan een website waarop blogs of een portfoliopagina mag staan.

Stap 1: Doelgroep

Belangrijk! Voor wie maak je jouw website? Het klinkt zo logisch, maar dit gaat in de praktijk soms mis. De doelgroep vormt het uitgangspunt van de structuur, de vormgeving en de inhoud. Strak zakelijk design past meestal niet zo goed bij een jongere doelgroep, bijvoorbeeld. Je persoonlijke smaak is minder belangrijk.

Stap 2: Doel van de website

De doelgroep is helder. Dan komt de belangrijke vraag: waarom gaan bezoekers naar jouw website? Wanneer is je website een succes? Oftewel: wat is het doel van je website? Het is goed om hier voor én tijdens de Bootcamp over na te denken. Een aantal voorbeelddoelen zijn:

  • Bedrijf of organisatie online presenteren
  • Nieuwe klanten aantrekken
  • Taken overnemen of efficiënter werken
  • Meer omzet genereren
  • Bereikbaarheid vergroten
  • Imago versterken
  • Extra informatie verstrekken

Zodra het hoofddoel van je website bekend is, is het gemakkelijker om keuzes te maken. Bijvoorbeeld over de structuur en de vormgeving.

Onthouden

Steeds als je met je website in de weer bent, moeten de doelgroep en het doel centraal staan. Alleen zo weet je zeker dat er straks een website staat die je doelgroep goed bedient.

Stap 3: Look and feel

De look-and-feel van een website wordt meestal bepaald door de huisstijl. Heb je nog geen huisstijl? Dan kun je het logo als uitgangspunt nemen. Heb je nog geen logo? Dan is het handig om die eerst te regelen (het liefst voor de Bootcamp). Wij werken veel samen met vormgevers die je hiermee kunnen helpen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Stap 4: Plek in het weiland

Belangrijk om te weten: wat voor websites hebben je concurrenten? Maak hier een top 5 van en benoem wat er goed of slecht aan is. Belangrijk is dat je je eigen plek in het weiland vindt. En dat jouw website dus niet gaat lijken op een website van je concurrent. Wat maakt jouw bedrijf of organisatie beter dan je concurrenten (wat is je Unique Selling Point, USP)? En hoe wil je dat presenteren op je website? Verdiep je hierin vóór de Bootcampdag om tijd te besparen.

Stap 5: Inrichten!

Het inrichten van een website is niet gemakkelijk. Iedereen die weleens een website heeft gebouwd, zal dit beamen. De stappen hierboven helpen met het bepalen van je websitestructuur. Als je een informatieve website met producten of diensten hebt, dan is de structuur meestal relatief eenvoudig: een homepage, de producten- of dienstenpagina, een pagina ‘over ons’ een contactpagina of een andere conversiepagina. Wil je een iets ingewikkelder structuur? Dan is het goed om hier voor de Bootcamp al over na te denken. Op de dag zelf adviseren wij je graag.

Stap 6: Content is king

Content is inhoud. Vaak is de inhoud van je website belangrijk om de doelen die je vooraf hebt gesteld, te kunnen behalen. Content is voor veel bezoekers de belangrijkste reden om naar je website te gaan.
Met teksten kun je veel zeggen en uitleggen, maar een afbeelding zegt soms meer dan duizend woorden. En een video kan weer meer dan duizend afbeeldingen zeggen.

Voor je positie in Google en andere zoekmachines is goede content heel belangrijk. Google indexeert websites aan de hand van teksten op je website, maar inmiddels ook op basis van afbeeldingen en andere media. Uiteraard zijn er meer factoren die je positie in Google bepalen. Technisch regelen wij dat sowieso, inhoudelijk adviseren we graag.

Alvast aan de slag

Wil je gaan bloggen of vloggen? Schrijf er al een paar voor de Bootcampdag, of zet alvast een paar vlogs op je YouTubekanaal.

Hulp nodig?

Wij hebben onze eigen tekst Content Queen in huis, zij kan indien nodig helpen. Neem contact op voor meer informatie.

Stap 7: Bootcampen

Op de Bootcampdag bekijken we jouw verzamelde werk: teksten, foto’s, video’s. Met deze content bedenken we de structuur van elke pagina. Als je al een huisstijl hebt (wat wij van harte aanraden), dan vertalen we die naar een onlinevorm, zodat je website meteen past bij jouw bedrijf. Aan het einde van de dag bepalen we welke punten nog openstaan en wie wat doet. Zo zijn ieders taken duidelijk en krijgen we je website binnen één week helemaal af.

Werk slimmer, niet harder

Heb je zelf een website die frisser kan, of een applicatie die soepeler of veelzijdiger mag in gebruik? Snappen wij. je krijgt ons advies er gratis bij.

Vragen, suggesties of toevoegingen? Wij horen het graag van je!

Neem contact op

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!